A/B test na webu nákupy dětem cz

Nedávno jsem si hrál se stránkami eshopu nakupy-detem.cz a vytvořil jsem tam zajímavou věc.
Když si kdokoliv vloží do nákupního košíku nějaké zboží (proště klikne na Vložit do košíku), tak se mu objeví vyskakovací okénko (fancybox), které zobrazí informace o vložení zboží do košíku a navíc uživateli nabídne další produkty ke koupi, které nějakým způsobem s tímto produktem souvisí (tzv. cross selling).
Graficky to vypadá celkem dobře. Posuďte sami:

Potřeboval jsem zjistit, jestli zákazníci nakoupí více, když se toto okno zobrází a nebo když je to přímo po kliknutí na tlačítko “Do košíku” okamžitě hodí na stránku nákupního košíku. Zajímá mě tedy, kolik bylo objednávek z té či oné verze testu, kolik byla celková suma objednávek, a také jaká byla průmerná objednávka.

Vytvořil jsem si tedy jednoduchy A/B test, který zabezpečuje přesné poloviční pokrytí obou metod, tedy, kdokoliv příjde na stránku, tak se mu do cookies uloží hodnota a/b testu (jestli se mu vyskakovací okno zobrazí, či nikoliv). Tato hodnota se drží u uživatele již napořád (cookies vyprší až za rok). V databázi si vždy inkremenuji číslo, kolik je testu A a kolik je testu B. Tím mám zaručeno, že se mi testy opravdu vždy střídají.

Nechal jsem to nějakou dobu běžet, a zde mám již konkrétní výsledky:

Test A Test B
Počet objednávek 102 72
Suma objednávek 43 829,- 32 060,-
Průměrna objednávka 429,- 445,-

Test A – vyskakovací okno
Test B – bez vyskakovacího okna

Z testu vyplývá, že více objednávek je z verze s vyskakovacím oknem, i když průměrná objednávka je větší u verze bez fancy boxu.

Samozřejmě se třeba ve vašem e-shopu mohou výsledky lišit, ale pro mě je to určitě signál, že vyskakovací okno na stránkách zůstane. Navíc se nyní budu snažit ho ještě vylepšit, například tím, že seznam produktů budu vybírat tak, aby se zde zobrazily výrobky, které budou pro uživatele více atraktivnější (např. dle jeho procházení webem a klikání na produkty). K tomu mě totiž vede jeden fakt, a to ten, že při pohledu na google analytics si na tyto produkty kliknulo za poslední měsíc jen 9 lidí ?!  Ono to zboží tam graficky velmi hezky působí, ale musím nějak zvednout jeho klikanost.